Vur-Kır-Parçala: Yakuza 0 Oyun İncelemesi
Yakuza 0, oyunun hikâyesinin geçtiği senelerden itibaren
popüler olan efsanevi vur-kır-parçala(Beat’em Up) türünde, kendi içerisinde
oldukça etkileyici bir senaryoya sahip oyundur. Japonya ve Japon kültürüne
merakı olanlara, anime tarzı aksiyon mekaniklerinden hoşlananlara ve biraz
şiddet olsun, bazı densizlere haddini bildireyim diyenlerdenseniz doğru yerdesiniz.
Yakuza 0 aslında kendisinden önce çıkmış daha sonra Kiwami adıyla remake(yeniden yapım)'inin yapılacağı Like a Dragon 1 ile başlayan Yakuza serisinin origin(başlangıç) hikâyesini anlatan özel bir oyundur. Oyun hali hazırda 2015 yılında çıkmasıyla kendisinden eski kalan ana seri oyunları da yeniden elden geçirilerek bilgisayar ortamına sunulunca böylesine efsanevi sayılabilecek bir seri bilgisayar oyuncuları ile buluşmuş oldu. Teknik kısmında değinecek olsam da yer yer karşılaşılan buglar(Oyun içi hatalar) neticesinde Sega’nın platforma tam anlamıyla uyumlu oyun çıkarmadığını söylememiz gerekir. Yine de belli şeylere göz yumulduğunda böylesine bir cevheri taktir etmek uygun olacaktır.
Oyunu
daha detaylı irdelediğimiz başlamamız gereken ilk durağın oyunun bana göre en
muhakkak noktası olan senaryo durağı olduğunu söylemeliyiz. Oyun adını aldığı
Japon mafyaları olan yakuzaların inançları, iradeleri ve hayatları üzerinden
dönen son derece çalkantılı bir hikâyeye sahip. Anlattığı kanunlar yönünde kötü adamlar olan
yakuzalar içerisinde bile doğru düşünmek isteyen bazı insanlar olduğunu anlatan
oyun aynı zamanda bu dünyanın ne kadar karanlık ve insanı dibine çeken bir
atmosfere sahip olduğunu da gözler önüne seriyor. Tüm bunları yaparken ana iki
karakterimiz bizce doğru yolda olan yakuzalar olmalarına rağmen asla yakuza güzellemesi
yapılmıyor olması oyuna bambaşka yönden bir artı katıyor. Zira yakuza denilen
kişiler bilhassa suçlu insanlar olup, belli yerlerde yapıldığı gibi mafyaya
özendirmek veyahut onları çok iyi göstermek yerine onların karanlık dünyasını
oyuncuya sunmuştur. Var olan karakterlerin büyük çoğunluğu gri ölçekte olan,
kendi doğrusu uğruna her türlü pisliği yapabilecek karakterlerden oluşmaktadır.
Bu da oyunu ileriye taşıyan başka bir etmendir. Doğrudan ana senaryoyu
oynarsanız kolay kolay sıkılacağınızı sanmasam da oyunun birbirinden oldukça
farklı ve yer yer absürt olan birçok yan hikâyesi de bulunmakta. Hatta Kiryu ve
Majima’nın kendilerine özel dövüş stillerini açmalarını sağlayan özel hikâye arkları
da ana senaryoya ara verip oyundan bambaşka tat almak isteyenler için birebir nitelik
taşımakta. Bunların yanında şehirde karşılaşılan aksiyonlar, çeşitli
eğlenceler(karaoke,bowling, disco, beyzbol, kolezyum ve daha çok fazlası…) para
avcıları çok da büyük olmayan Kamurocho ve Sotenbori haritalarında keşfedilmeyi
bekleyen güzel eventler sunuyor. Spoilersız incelemek istediğimde en fazla bu
kadar ayrıntı vermem uygun kaçacaktır. Bana göre bu oyundan spoiler alındığında
hikâyesinden çok şey kaybedeceğinden at gözlüğü ile oynamak uygun olacaktır.
20.yüzyıl
Japonya'sında çaylak iki yakuzanın çabaları, elbette ki oynanış mekaniklerine yansıyarak
türünün etkisini göstermiş. Müttefikleri
ve düşmanlarıyla girdikleri her savaşta karakterler, daha sonradan açılacak
olan toplam 4’er ana dövüş stilleriyle ve tamamen sizin seçeceğiniz silahlarla insanın
içini rahatlatıp, vahşet hazzı yaşatan dövüşlere imza atarken dilenirse çevre
aksiyonlarından da yardım alarak farklı aksiyon hareketleriyle rakiplerinin
tabir-i caizse pestillerini çıkartıyorlar.
Son
olarak müzikleriyle de hafızamda derin izler bırakan bu oyunun gerek ana senaryosuyla
gerek cep araba yarışları, pavyon savaşları gibi yan hikâyeleriyle gerekse de
sadece şehirde gezip densiz serserileri paçavra haline getirmek açısından
oldukça etkileyici bir oyun olduğunu söyleyebilirim.
Yorumlar
Yorum Gönder